Sommeren 2017 i Biarritz, Bordeaux og Dordogne

Vores plads på Le Pavillon Royal

På vej mod sommeren

Fruen havde i år fået 4 ugers ferie, så denne gang gik turen til det sydvestlige Frankring, helt nede ved grænsen til Spanien, nemlig Biarritz. Efter en enkelt overnatning på Fehmern og indkøb hos Fleggaard gik det med bange anelser mod Hamburg. Vi havde hørt fra flere at det tog flere timer at runde Hamburg grundet topmøde og vej arbejder. Men vi blev glædeligt overrasket og smuttede lige igennem på ingen tid. I det hele taget blev vi forskånet for køkørsel på det meste af ferien. Næste stop blev en gammel kending, nemlig Camping Münster, som er en rigtig dejlig plads med styr på tingene. http://campingplatz-muenster.de/

Overskyet, men lunt på Camping Münster

Camp des Roses

Efter overnatning i Münster gik det videre mod Frankrig og Camping Des Roses i Aubers. http://www.campdesroses.com/?cmslang=en

En lille plads uden dikkedarer - minder om en kolonihave ifølge Anne. Ok sanitetsbygning, men ellers ikke noget at råbe højt om. Dagen efter fortsatte turen mod Tours, hvor vi satsede på at komme ind på Camp Tohapi. https://www.tohapi.fr/centre/camping-parc-des-allais.php Ingen problem med at få plads, så alt var godt. Vi spiste aftensmad på pladsens restaurant med udsigt over floden Vienne. Senere på aftenen var der party i provinsen.

Udsigt over Vienne på Camp Tohapi

Party i provinsen

Første "tilbud" på Pavillon Royal

Så var dagen kommet hvor vi skulle nå vores feriemål og efter 550 km rullede vi ind på Camp Pavillon Royal, hvor vi havde booket plads for 8 dage. Vi havde booket i rigtig god tid og udtrykkeligt gjort opmærksom på, at vores vogn var ca. 8 m. Men alligevel bliver vi tilbudt en plads, hvor vi dårligt kan være, endvidere er den så skrå, at man bliver søsyg, når man kigger på vognen. Derudover så ligger vi lige ved legepladsen og poolen med udsigt til toiletterne. Fruen var ikke glad...... så jagten på en anden plads tog sin begyndelse.

Udsigten dag 1

Det triste hjørne af campingpladsen

På en rundtur på pladsen var der tilsyneladende flere ledige parceller. Vi udvalgte os et godt sted og spurgte så i receptoionen om vi kunne flytte. Ingen problem !!! Men hvorfor får man så anvist den dårligste placering på pladsen ?? Vi fik hurtigt pakket ned og rykkede over til den anden plads, som var en hel del større og endda med havudsigt - hvis vi stod op -

Det hjalp kraftigt på humøret og vi så frem til en uge på Pavillon Royal med helt andre øjne.

Vores nye plads

Indgangen til Pavillon Royal

Trappe til stranden

Pavillon Royal ligger med direkte adgang til stranden og de forreste parceller har en pragtfuld udsigt over havet, men er også udsat for kraftig vind. Pladsen er langstrakt og delt i flere niveauer. De bedste pladser er helt klart oppe i den øverste halvdel. Her er rigtige fine sanitetsforhold med baderum og toiletter adskilt fra hinanden i 2 bygninger. Der er en lille butik og en OK restaurant/bar på pladsen.

Campingpladsens strand

Le Repaire d'Île-Bar-Ritz Bidart lige udenfor pladsen

Aftenbadning

Den fantastiske strand er helt sikkert pladsen hovedattraktion, med fintkornet sand og kæmpebølger. Her er også et utal af surferer i alle aldre. Vandet var overraskende lunt i forhold til, at det er Atlanterhavet, så vi badede med stor fornøjelse. Bortset fra en lille hyggelig restaurant et par hundrede meter fra pladsen, er der ikke så meget at se og gøre lige i nærheden. Pladsen ligger lige imellem Bidart og Biarritz med ca. 4-5 km til hver side.

Bidart - meget lille by

Biarritz - meget stor by

Strandpromonaden - Biarritz

San Sebastian

Nu skal der jo ikke gå fuldstændig badeferie i den og da vi er nær den spanske grænse besluttede vi at køre en tur til baskerlandets hovedstad, San Sebastian. Vi tog vejen langs kysten og beundrede det smukke landskab og de små byer vi kørte igennem. San Sebastian er en rigtig storby, men det lykkes, at komme ind til centrum og finde en P-kælder.

San Sebastian - gamle bydel

San Sebastian er som sagt hovedstaden i Baskerlandet og er et meget populært feriemål. I den gamle bydel vrimler det med tapas barer og souvenir butikker i de små smalle gyder. Her er masser af mennesker og stemning og atmosfære. Vi slentrede rundt et par timer og endte med en frokost på et af de smukke torve inden vi vendte retur til campingpladsen. Efter 10 skønne dage ved havet pakkede vi ned og kørte mod Bordeaux.

Se mere til Bordeaux: http://www.halaje.dk/10293863

Udsigtspunktet på Pavillon Royal

Solnedgangen over Pavillon Royal

Med denne smukke udsigt tager vi afsked med Bidart