Udsigten fra Bormes-Les-Mimosas

På vej til Camp Dudomaine

Hansens startede fredag morgen turen til Frankrig alene, da Jensen´s havde glemt at sønnen blev student. De ville så følge efter lørdag eftermiddag.
Første dag nåede vi Northeim, hvor vi overnattede på Camping Sultmer, en perfekt transitplads, kun 2 kilometer fra motorvejen. Her var det sidste gang i 3 uger, at vi så regnvejr !!!

Lørdag fortsatte vi videre sydpå indtil vi nåede omkring Besancon, hvor vi ville overnatte på Camping du Bois de Reveuge ved Huanne. Vores GPS og de lokale vejskilte var ikke helt enige, så det tog en halv times tid, at finde pladsen. Men det var det værd for pladsen var skøn beliggende lige ned til en lille sø, hvor vi lå i første parket. Senere på ferien, da vi skulle hjem benyttede vi samme plads, men under helt andre vilkår - mere om dette senere
Søndag fortsætter det sydpå og turen forløber uden problemer indtil Hyeré, hvor vi kører forkert inde i byen, men efter et par vendinger, forcering af 2 cikaner og en uvending er vi på rette spor og når frem til Camping Dudomaine sidst på eftermiddagen.

Camp Dudomaine - Lavandou

Camp Dudomaine er en MEGA stor international plads med 1200 parceller beliggende lige ned til strandkanten. Pladsernes størrelse og adgangsforhold varierer meget - fra store 120-150 m2 med fine adgangsforhold til små pladser, hvor du nærmest må bære vognen ind.
Vi blev først anvist en plads, der ifølge personalet var mindst 100m2 !!!, men hvor vi overhovedet ikke kunne komme ind - vi fandt dog heldigvis en anden.
På pladsen er der alt lige fra restaurant, bar, legeplads, tennisbaner, supermarked, wellnesscenter, aftenunderholdning, mindst 10 servicebygninger og meget mere.
Vi lå heldigvis et stykke fra alle aktiviteterne, så vi havde det dejligt roligt. Eneste minus var, at der var 20 minutters gang til stranden - så det er en STOR campingplads.
Vi kunne gå langs stranden til Le Faviere og der var 2 kilometer til Lavandou.
Vi havde booket plads hjemmefra og var 14 dage på Dudomaine, hvor vi nød livet med strandbesøg og småture i området. Bormes-Les-Mimosas lå 4 km fra pladsen, en dejlig lille by lidt oppe  af bjergskråningen. Derudover nåede vi Port Grimaud, Saint Tropez og Collobrieres, inden vi satte kursen mod Danmark

Hjemturen - Gorges Du Verdon - N85

På hjemturen ville vi undgå de franske motorveje, så vi tog D955 mod Castellane, hvor vi fortsatte af Napoleonsruten til Grenoble.
Da dette ikke var helt planlagt var vi spændt på om vi kunne komme ind på en ordentlig campingplads. Ved ankomst til Castellane var de første 3 pladser optaget, men vi var heldige og fandt en lille plads, italiensk drevet Camping Provencal, 2 km uden for byen.
Vi ankom søndag eftermiddag og kunne nå en svømmetur i den nærliggende Lac de Castillon, inden vi næste dag skulle udforske Gorges Du Verdon.
Hele mandagen blev tilbragt i Gorges Du Verdon, hvor vi bl.a. badede i Lac Ste,Croix. En kæmpeoplevelse, at se dette franske Grand Canyon. Castellane nåede vi lige kort at opleve, men tirsdag gik det videre af N85 mod Grenoble.

Vi overnattede en enkelt gang mere på N85 ved søen Lac de Laffrey, pragtfuld udsigt inden vi nåede tilbage til Camping du Bois de Reveuge ved Huanne. Denne gang var der totalt "booked" men vi var heldige og fik de 2 sidste pladser, hvor vi klemte os ind.
Herefter var det motorvejen resten af vejen, en enkelt overnatning igen på Sultmer Berg og hjemme fredag aften.

Provence er et pragtfuldt feriested, hvad enten man er ved vandet eller inde/oppe i landet. Vi vil ihvertfald gerne vende tilbage en anden gang.
Napoleonsruten, som vi fik snuset lidt til er en anden ting, som på et andet tidspunkt skal gentages. Så vil vi bare bruge flere dage på ruten.
Camp Dudomaine er en fin plads vi kan anbefale - men bestil plads, hvis det er i højsæsonen....