Efterårsferien var i år henlagt til den nordtyske hede, nærmere betegnet Lüneburg Heide på campingpladsen Campingpark Lüneburg Heide, tidligere kendt som Quellenbad Camping.
Dette område, som vi bare plejer at suse igennem på motorvejen på vej sydover, viste sig at være en dejlig oplevelse, som vi gerne gentager.

Pragtfuld natur på heden

Vi kørte hjemmefra lørdag formiddag via Fyn og regnede med at være fremme sidst på eftermiddagen. Der er ca. 500 km. fra København - Rødby-Puttgarden er fravalgt grundet Scanlines ublu priser.
Men med 3 trafikuheld og et enkelt større vejarbejde blev klokken 20 inden vi rullede ind på pladsen.
Så det var bare ud med markisen, et hurtigt opvarmet måltid mad og så 2-3 glas rødvin i siddegruppen hos Jensens...

Ankomst i mørke

Vi stod op søndag til en delvis overskyet, men tør dag som blev brugt til at installere os færdig og inspicere pladsen og nærområdet.
Campingpladsen ligger smukt placeret midt i naturreservatet "Lüneburg Heide" i byen Heber.
Der er ca. 200 parceller, hvoraf halvdelen er fastliggere, men grundet bevoksningen af buske og træer synes det ikke af en fastliggerkoloni.
Parcellerne er alle fra 100 m2 til 180 m2, så der er plads til alle.
Her er 2 store sanitetsbygninger, hvoraf den ene er næsten ny. (Her tager man udendørs skoene af, inden man går ind i baderummene)

Mange små flotte "haveanlæg" rundt om på pladsen

Pladsen rummer desuden en okay restaurant, (med udendørs servering om sommeren) og udsigt over badesøen.
Her er en lille dyrepark, legeplads, petanquebane, mountainbikebane og m.m. for de mindste.
På de fleste parceller er der anlagt et flisestykke, så du har fast bund i forteltet - en rigtig god ide, især på denne årstid.
Pladsen har åbent hele året og arrangerer diverse temadage/aftener, bl.a. nytårsaften.

Badesøen - til venste ses udlejningsvogne og "huset" midt i søen kan du faktisk også leje!!!

Pladsen indbyder til flere ture i området - foruden det store naturreservat flere byer som f.eks. Lüneburg, Soltau, Celle m.fl.
Vi valgte mandag at tage til Hamburg, ca. 50 km. fra pladsen. Så i høj solskin "landede" vi ved Hamburg Hovedbanegård og fik parkeret bilen.
Damerne fandt hurtigt de spændende gader, "læs: shopping".
Men efter flere besøg i diverse forretninger, nåede vi da en let frokost, udendørs i køligt, men flot vejr.
På vejen hjem kørte vi ind i Soltau, men det var nu ikke den store oplevelse. En mindre moderne by uden en "Altestadt" som ligeså godt kunne være en kedelig dansk provinsby - Undskyld provinsen...
Bergen-Belsen

Hjemmefra havde vi fået et tip om, at hvis vi havde tid, skulle vi besøge den tidligere KZ-lejr Bergen-Belsen, der lå i området. Vi fandt ud af, at lejren kun lå ca. 25 km. fra pladsen, så vi besluttede os for at se nærmere på dette sted.
Det var en oplevelse, der virkelig gjorde indtryk. Vi ved alle, hvad der skete under 2.verdenskrig i de tyske koncentrationslejre, men at se det så tæt på var noget, der fik en til at undre sig over menneskeheden.
Alt fra den gamle lejr er jævnet med jorden, kun mindesmærker og massegrave er tilbage, samt et stort museum - i den store "mindelund" gik besøgende rundt i dyb tavshed. Her var ingen høj snak eller latter. Kun eftertænksomhed!!!,

En af mange massegrave - her ligger 2500 døde !!

Efter turen til Bergen-Belsen var det hjem til pladsen, hvor vi fordøjede indtrykkene og tænkte: Ja, det foregår jo desværre også idag rundt om i verden - vi bliver ikke klogere.
Vi ville dog gerne slutte ferien med et positivt indtryk, så onsdag tog vi en tur ud på den store hede.
Er man til vandreture i det fri venter her en pragtfuld oplevlse - desværre var lyngen afblomstret, men vi fik en god tur i et meget smukt landskab.

Efterfølgende har vi flere gange brugt pladsen som transit.

Tur på Lüneburg Heide

Torsdag formiddag gik det atter hjem til Danmark efter 5 overnatninger i det nordtyske på en dejlig campingplads og enestående natur omkring os.
Campingpark "Lüneburg Heide" kan klart anbefales og så ligger den kun 200 km. fra den danske grænse.
150 kr. i døgnet for CV, bil, 2 personer, komfortplads med direkte vand og afløb og EL......Kom igen Danmark !!!