Anne på jagt i pladsens køkkenhave

Bolgheri

Sidste gang vi var på disse kanter var i 2006, hvor vi på vej hjem fra Elba gjorde holdt ved området ved Bibbona. Her besøgte vi bl.a. Bolgheri. Denne lille by var vores næste udflugtsmål. Bolgheri ligger ca. 110 km fra pladsen, så hele dagen var sat af. Vi ankom inden middagstid og fik parkeret bilen på P-pladsen udenfor byen. Byen lignede sig selv, som om intet var hændt siden sidst. De smalle gyder blev genset og et besøg i vinoteket blev det også til. Vi sluttede vores besøg af med en dejlig frokost på "vores" gamle restaurant. Efter at have spist besluttede vi at køre de 4-5 km ud til stranden ved Marina di Bibbona.

Her får du fremragende vin...

Dejlig frokost i Bolgheri

Vi fandt hurtigt den offentlige strand og nød en svalende dukkert inden turen gik hjem til Barco Reale. Om aftenen gik vi over vejen til Restaurant I Glossi. En rigtig hyggelig restaurant, hvor det dog anbefales at bestille bord, da den er velbesøgt. Maden er glimrende og personalet er søde og rare, men mangler dog overblikket. Det kan tage sin tid at få serveret maden, en enkelt gang glemte de min hovedret, men vi var der en gang mere uden problemer. De næste par dage gik med afslapning på pladsen inedn vi igen skulle på tur. Denne gang til Montecatini. Den gamle kurby oppe i bjergene.

Udsigten fra Montecatini

Montecatini, gamle bydel

Så gik turen til den gamle kurby, Montecatini i strålende solskin. Vi ville gerne prøve den lille kabelbane som gik op til den gamle bydel, så vi fandt en P-plads næsten ved stationen. Funicolare som banen hedder er over 100 år gammel og er Europas ældste tovbane.Toget går hver ½ time og turen er kort, men med en fantastisk udsigt. Nogle steder med en stigning på 38%.

Turen op til den gamle bydel i Montecatini

Restauranter på stribe i Montecatini Alto

Montecatini Alto

Vi nåede toppen efter ca. 10 min. og begav os mod centro,hvor vi blev mødt af den ene restaurant efter den anden. Her er stort set intet andet end souvenirbutikker og restauranter. Men vi slentrede lidt rundt i "byen", så den gamle borgruin Fortezza della Rocca, samt mindesmærket for de faldne i 2. Verdenskrig. Vi spiste en udmærket frokost på torvet og begav os hjem mod Barco Reale. Lidt skuffet måske over, at Montecatini Alto ikke havde mere at byde på. På vejen hjem havde vores GPS åbenbart besluttet, at vi skulle opleve rigtig bjergkørsel. Så den ledte os op af en meget stejl og meget smal vej over bjerget hjem til campin gpladsen. "Thats calls for a Carlsberg" ...

Godt vi ikke havde campingvognen på slæb...

Aftenstemning på Barco Reale

Den næststørste by i Toscana hedder Prato og ligger ca. 25-30 km fra Barco Reale, så vi begav os ud på de små bjergveje endnu en gang. Det er nogle flotte senarier vi oplever, hver gang vi er ude at køre. Toscanas bløde bjerge og bakker er virkeligt smukt at køre igennem. Vi ankom til Prato ved middagstid og parkerede nær Castello dell'Imperatore, en gammel borg bygget i 1237. Den blev dog aldrig helt færdig, kun murer og tårne. Gratis adgang og en fantastisk udsigt over Prato.

Castello dell'Imperatore

Piazza Mercatale

Vi prøvede at finde centrum og den gamle bydel og endte ud på Piazza Mercatale,hvor vi spiste frokost. Med vores sædvanlige gode timing, holdt de fleste forretninger siesta, så det blev bare en lille gåtur ned til floden Bisenzio, som løber igennem byen. Herefter gik det atter mod Barco Reale. Nu nærmede tiden sig, hvor vi skulle forlade Barco Reale og begynde hjemturen. Vi havde haft en plan om, at køre til Como søen og være nogle dage inden turen gik nordpå. Men campingpladserne nær Como søen var ikke beregnet til vogne af vores størrelse og da vejrudsigten samtidig ikke så lovende ud, valgte vi at køre til Garda søen !!